Volan, motorun düzenli bir şekilde çalışmasına yardımcı olan ve aynı zamanda enerji depolayan kritik bir parçadır. Dökme demir ya da çelikten yapılan ağır, dairesel bir disktir. Krank miline bağlı olan parça, motorun ideal koşullarda performans göstermesini sağlar.
Volan çeşitleri, ikiye ayrılır. Tek kütleli olanlar, tek parçadan oluşur. Dayanıklı ve uzun ömürlü bir seçenektir. Parçanın daha basit ve geleneksel bir türüdür. Bakımı kolay ve maliyeti düşüktür.
Çift kütleli yani oynar parça ise modern araçlarda, dizel ve yüksek torklu benzinli motorlarda tercih edilir. Yakıt verimliliği, şanzımanın korunması ve motor gürültüsünün azalması gibi avantajlar sunar.
Otomatik Araçlarda Volant Arızası Nasıl Anlaşılır?
Volan arızası, otomatik araçlarda manuel modellere göre daha farklı belirtiler gösterir. Bu belirtiler şu şekilde sıralanabilir:
● Araç boştayken ya da dururken hissedilir biçimde motorun sallanması ya da titreşim halinde olması, arıza belirtisi olabilir.
● Vites değişimi sırasında normalden daha sert geçişler ve vuruntu sesleri gelmesi, parçanın iyi bir şekilde çalışmadığını gösterebilir.
● Araç hızlanırken motor devriyle beraber artan uğultu sesi veya mekanik sürtünme sesi, arıza sebebi olabilir.
● Araç boşta ya da park halindeyken motor kısmından anormal sesler gelmesi, arıza işareti sayılabilir.
Volanın görevini tam anlamıyla yerine getirememesi, motorun verimsiz çalışmasına sebep olabilir. Bu durum, yakıt tüketimi başta olmak üzere pek çok soruna zemin hazırlayabilir.
Manuel Araçlarda Volant Arızası Nasıl Anlaşılır?
Manuel şanzımanlı araçlarda arıza olduğunu gösteren bazı belirtiler bulunur. Bu belirtiler şu şekilde sıralanabilir:
● Debriyaj pedalında titreme oluyorsa ya da normalden daha sert ve farklı bir his yaratıyorsa arıza olabilir.
● Araç boştayken ya da debriyaj pedalı bırakılmışken motordan gelen farklı sesler, düzgün çalışmama sebebi sayılabilir.
● Aracı çalıştırmak için marşa bastığınızda normalden daha fazla ses geliyorsa bir sorun olabilir.
● Vites geçişi yaparken her zamankinden farklı sorunlarla karşılaşmak, arıza belirtilerinden biridir.
● Motorun çalışma sisteminde düzensizlik olduysa arıza kaynaklı olabilir.
Genellikle motor ve debriyaj üzerinden hissedilen farklılıklar bu parçada bir sorun olduğuna işaret edebilir. Bu tarz durumlarda ise profesyonel bir yardım alınması önerilir.
Volant Dişlisi Neden Bozulur?
Volan çalışma prensibi, atalet momenti ilkesine dayanır. Dönmeye başladıktan sonra, ağırlığı ve dönme hızı sayesinde hareketini sürdürme eğilimindedir. Sistemdeki dişli ise motorun ilk çalışması sırasında marş motorundan gelen gücü krank miline iletir. Bu dişlinin bozulması durumunda araç çalışmayabilir ya da marş motorunda sorunlar yaşanabilir. Dişlinin bozulma sebepleri ise şu şekilde açıklanabilir:
● Sürekli kullanım ve malzeme yorgunluğu gibi sebeplerden dolayı aşınma ve yıpranma olabilir.
● Aracı çalıştırırken marşa yanlış şekilde basılması da bozulma nedenlerinden biridir.
● Yanlış montaj ile şanzıman veya motor içinde bulunan yabancı cisimler mekanik hasara yol açarak dişlinin bozulmasına neden olabilir.
● Aşırı ısınma ve üretim sürecindeki hatalar da bozulmaya yol açabilir.
Dişlide bozulmalara yol açabilecek pek çok etken bulunur. Buna bağlı olarak düzenli bakım, araç sağlığı açısından büyük önem taşır.
Volant Değişimi Ne Kadar Sürer?
Volan değişim işlemi araç tipine göre farklılıklar gösterebilir. Aracın motor tipi ve şanzıman türü, değişim süresini etkileyen faktörler arasında yer alır. Aynı zamanda bu parçalar manuel araçlarda genellikle debriyaj setiyle kontrol edilir. Debriyaj seti değişimi gibi sebepler de etki edebilir.
Değişim işlemi ekstra sorunlar çıkmadığı sürece genellikle 3 ila 6 saat içerisinde tamamlanır. Araçta çıkan ekstra sorunlar ve parça temini gibi süreçler dahil edilirse sürenin uzaması söz konusu olabilir.
Volant Kaç Km'de Değişir?
Değişim işlemleri araçta bulunan parça türüne bağlı olarak değişir. Tek ya da çift kütleli volan olması durumunda değişim süreleri farklılık gösterir. Tek kütleli çeşitler, genellikle motorun kullanım süresi boyunca dayanır. Tek kütleli parçalar için net bir menzil ömrü yoktur. Bu parçaların marş işlemleri ya da mekanik arızalara bağlı olarak değiştirilmesi gerekebilir.
Çift kütleli parçaların ömrü, 100.000 ila 150.000 km arasında değişiklik gösterir. Bu süre, sürüş tarzı, araç yaşı, motor torku ve trafik durumuna bağlı olarak değişir. Sık dur-kalk yapmak, yanlış vites geçişi ve ağır yük taşıma gibi sebepler, çift kütleli parçaların ömrünü kısaltabilir.
Opel Astra Volant Arızası Nasıl Anlaşılır?
Opel Astra araçlarda volan arızası oldukça net belirtiler verebilir. Marş esnasında gelen farklı sesler buna örnek olarak gösterilebilir. Aynı zamanda motoru durdururken gelen metalik sesler de arızanın habercisi olabilir.
Manuel modellerde debriyaj pedalında titreme olması, araçta arıza olduğuna işaret edebilir. Yanık kokusu gibi durumlarda da bu parçaların kontrol edilmesi gerekir. Motor performansında fark edilir bir değişiklik olması durumunda da arıza olabilir. Bu aşamada net bir tespit yapabilmek için profesyonel destek alınması önemlidir.
Ford Focus Volant Arızası Nasıl Anlaşılır?
Ford Focus araçlarda volan arızası, belirgin nitelikler taşıyabilir. Özellikle dizel motorlu ve benzinli araçlarda bu belirtiler, çok net görülebilir. Motoru çalıştırırken ya da durdururken gelirken sesler, arıza sebebi olabilir.
Sürüş ve performans kaynaklı sorunlar da belirtiler arasında yer alır. Özellikle debriyaj kavraması, gecikmeli tepki, balata kokusu, motorun dengesiz çalışması ve zor vites geçişleri, arızanın belirgin semptomları arasında gösterilebilir.
Volan Kayışı Nedir?
Motor içerisinde volan kayışı diye bir parça bulunmaz. Triger kayışı ya da V kayışı gibi parçalarla karıştırıldığından kullanıcılar bu tarz yanılgılara düşer. Volan, krank milinin sonunda yer alan ağır ve disk şeklinde olan parçadır. Kayış ile bir bağlantısı yoktur.
Volan kayışı gibi karıştırılan bir husus daha bulunur. Volan ayarı da balans ile karıştırılan bir durumdur. Montajı sırasında balans ayarı ve doğru hizalama büyük önem arz eder. Bu parçanın spesifik bir ayarı yoktur.