Karbüratör, havayı ve yakıtı doğru oranlarda karıştırarak yanma odalarına gönderen temel bir parçadır. Bu parça tarafından yapılan karışım, motorun doğru şekilde çalışması için gereken patlamayı sağlar. Araba karbüratör, yakıt ve hava karışımı hazırlamak için son derece önemlidir.
Karbüratör, motorun çalışması için gereken uygun yakıt-hava karışımını hazırlar. Bu karışım, motorun çalışmasını sağlayan yanmayı gerçekleştirir. Bu parçaları dış etkenlerden korumak için çeşitli koruyucu donanımlar bulunur. Bu koruyucu parçalardan biri de karbüratör kapağı olarak bilinir. Parçanın iç kısmını toz, kir, yağ ve su gibi yabancı maddelerden koruyarak sağlıklı çalışmasına katkı sağlar.
Karbüratör Ayarı Nasıl Yapılır?
Karbüratörün verimli çalışabilmesi için yakıt-hava karışımının optimize edilmesine “ayar” denir. Ayar genellikle rölanti devri ve karışım ayarı vidalarıyla yapılır. Bu ayarın amacı, aracın kolay çalışması ve rölantide dengeli kalmasıdır.
Ayar, yakıt tüketiminin ideal seviyede tutulması açısından da büyük önem taşır. Eğer yanlış ayar yapılmışsa motorda performans düşüklüğü görülebilir. Motorda oluşan çeşitli sorunlar da ilerleyen dönemlerde araçta farklı arızaların oluşmasına sebebiyet verebilir.
Karbüratör Hangi Araçlarda Bulunur?
Bu parçalar, günümüzde yerini enjeksiyonlu karbüratör sistemlerine bırakır. Yeni model araçların neredeyse hiçbirinde bulunmaz. Modern araçlarda, yakıt ve hava karışımını oluşturma görevini yakıt enjeksiyon sistemleri üstlenir. Bunun yanı sıra eski model araçların birçoğunda bu sistem bulunur.
Eski araçlarda bulunan karbüratör, motorun verimli çalışmasına katkıda bulunur. Ayrıca yanmanın gerçekleşmesini mümkün kılar. Yeni model araçlardaki yakıt enjeksiyon sistemleri de aynı işlevi yerine getirir.
Karbüratör Hava Alırsa Ne Olur?
Parçanın fazla ya da kontrolsüz hava alması, karışımın dengesini bozar ve motorun performansını olumsuz etkiler. Bu durum şu olumsuz sonuçlara yol açabilir:
● Motor istenen performansı veremez, tekleme yapabilir ve durabilir.
● Karışımın fakirleşmesi nedeniyle araç rölantideyken stop edebilir.
● Araç yokuş çıkarken ya da hızlanırken çekiş gücü düşer. Gaz verildiğinde motor tepkisi zayıf kalır.
● Yakıt verimliliği düşer ve gereksiz yakıt tüketimi artar.
● Motor soğukken hatta bazı durumlarda sıcakken bile çalışmakta zorlanır.
Bu tür hava sızıntılarının olmaması için ayarlama işleminin doğru yapılması son derece önemlidir.
Karbüratör Seçimi ve Bakımı Nasıl Yapılır?
Doğru parça seçimi yapılırken motorun hacmi, silindir sayısı ve aracın kullanım amacının göz önünde bulundurulması gerekir. Yüksek devirde çalışan yarış araçları için performansa yönelik çift boğazlı seçenekler tercih edilirken günlük kullanım için daha ekonomik modeller önerilir.
Karbüratörün bakımı ise en az seçimi kadar önemlidir. Düzenli aralıklarla temizlik yapılması, meme ve kanalların tıkanmaması için yakıt kalitesine dikkat edilmesi gerekir. Rölanti ve hava-yakıt karışımı ayarlarının fabrika değerlerine uygun olması motorun sağlıklı çalışmasını sağlar.
Karbüratör Nasıl Temizlenir?
Temizleme işlemi, tıkanan jetler ve kirlenmeden kaynaklanan motor sorunlarını gidermek amacıyla yapılır. Bu işlem, iki farklı şekilde uygulanabilir. Hızlı yöntem olan yerinde temizlikte, motor sıcakken hava filtresi çıkarılır. Temizleyici sprey, parçanın görünen bölgelerine sıkılır. Bu işlemin ardından motor çalıştırılır ve hava filtresi tekrar takılır. Bu yöntem yalnızca hafif kirli parçalar için uygundur.
Sökerek temizleme yöntemi, en etkili uygulamalardan biridir. Öncelikle parça motordan çıkarılır ardından tüm parçalarına ayrılır. Her parça, temizleyici sprey ile ayrı ayrı temizlenir. Yeni contalar kullanılarak parça tekrar monte edilir. Temizliğin ardından tekrar ayar yapılması gerekir. Temizlik sonrası ayar işlemi son derece hassastır. Bu sebeple profesyonel yardım alınması önerilir.
Karbüratör Sökmeden Nasıl Temizlenir?
Sökmeden yapılan temizlik yalnızca hafif kirlenmeler için uygundur. Eğer parça içinde yoğun kir birikimi varsa mutlaka sökülerek temizlenmesi gerekir. Sökmeden temizlik yapmadan önce motorun sıcak olması gerekir. Sıcak motordan hava filtresi çıkarılır. Parçanın içine ve görünen yerlerine temizleme spreyi sıkılır.
Temizlik işleminin ardından hava filtresi yeniden takılır ve vidalar sıkıca sabitlenir. Ardından motor çalıştırılarak temizlik işlemi kontrol edilir. Gerekli performans elde edilemiyorsa profesyonel destek alınabilir.
Karbüratör Tıkanırsa Ne Olur?
Bu parçanın tıkanması, motor için gerekli olan yakıt-hava akışını engeller. Bu tıkanıklığa yakıt içindeki tortular, kirler ve pas parçacıkları sebep olabilir. Parçanın tıkanması durumunda karşılaşılabilecek sorunlar şunlardır:
● Özellik motor soğukken çalıştırmak zorlaşır hatta hiç çalışmama riski de vardır.
● Motor rölantide sabit kalamaz ve sıklıkla stop edebilir.
● Motor verimli çalışamadığı için yakıt tüketimi artar.
● Düzensiz yanma, bujilerde kurum birikmesine yol açar.
● Araç hızlanmakta zorlanır, yokuş çıkarken güç kaybı yaşar ve genel olarak performans düşer.
Parçanın tıkanması durumunda karşılaşılabilecek bu tür belirtilerle karşılaşırsanız aracınızı mutlaka bir uzmana kontrol ettirmeniz gerekir.
Karbüratöre Su Kaçarsa Ne Olur?
Parçanın içerisine su kaçması, motor açısından ciddi sorunlara yol açabilir. Su, benzine karışmaz ve ondan daha yoğundur. Bu sebeple su, yakıt deposunun dibine çöker. Bu durum, yakıt sisteminin hassas dengesini bozarak motorun performansını olumsuz etkiler.
Karbüratöre su kaçması durumunda motor çalışmayabilir. Motor çalışırken aniden durabilir. Motor performansında düşüş yaşanır ve oksitlenme sonucu parçanın içinde pas oluşabilir. Karbüratör diyaframı, suyun etkisiyle yakıt iletimini sağlıklı şekilde gerçekleştiremez. Eğer parçanın içine su kaçtığından şüphelenirseniz vakit kaybetmeden uzman desteği almanız gerekir.
Karbüratör Neden Yağlanır?
Yüzeyde ve iç kısımlarda yağlanma genellikle iki nedenden kaynaklanır. İlk olarak motor yağı sızıntısı bu duruma yol açabilir. Karter havalandırma sistemindeki sorunlar veya aşınmış motor parçaları nedeniyle yağ buharı ya da damlacıkları karbüratöre ulaşabilir.
İkinci olası neden ise fazla zengin yakıt karışımıdır. Parça ayarındaki bozulma, motora gereğinden fazla yakıt gönderilmesine neden olabilir. Bu durum, yanmamış yakıt ve karbon birikintilerinin yağlı bir tabaka oluşturmasına yol açar. Bu iki nedene bağlı olarak yağlanma görülebilir.