Understeer (Önden Kayma) Nedir?

12.11.2021
Paylaş:


Sürücülerin direksiyon başında karşılaşabileceği bazı fiziki otomobil davranışları bulunur. Tehlikelere neden olan bu durumların arasında understeer ilk akla gelenlerdendir. Understeer, araç hakimiyetini kaybetmeyi simgeleyen kavramlardan biridir. Genellikle, viraj dönüşlerinde yaşanan bu sorun, önüne geçilemediği takdirde kaza ile sonuçlanabilir. Aracın ve sürücünün sınırlarını bilmediği zaman yaşanan bu durum, başka araçlara ya da yayalara çarpılabilir. Sürücü, bu sorunu birkaç teknik ile kontrol altına alarak yoluna devam edebilir. Hareketin mantığı anlaşılarak soğukkanlı bir şekilde doğru tepki verilip etkisi azaltılabilir ya da durum tamamen kurtarılabilir.


Understeer (Önden Kayma) 


Aracın arka tekerlekleri zemine tutunurken ön tekerleklerinin kontrol dışına çıkması, Understeer nedir sorusunun tam karşılığıdır. Sürücünün yönlendirmesinin dışında hareket eden ön kısım, dengesini kaybederek farklı bir yöne savrulur. Bu sorun yaşanırken arka tekerleklerin zemin tutuşunda herhangi bir farklılık görülmediği için savrulma yaşanır. 

Genellikle, viraj içlerinde meydana gelen bu sorunda, araçlar düz gitme eğiliminde olur. Bu yüzden otomobiller önlerine çıkan sert objelere çarparak dururlar. Understeer durumunun şartlarına göre kaymanın şiddeti az ya da çok olarak farklılık gösterir. Araç, viraj içine doğru az dönebilir ya da hiç dönmeyebilir. Sürücü yaşadığı durumun farkına varıp önlem alarak kaza riskini minimum seviyeye indirebilir.    


Understeer (Önden Kayma) Neden Olur? 


Önden kayma nedir sorusu araçların düz gitme eğiliminde olup viraja girmekte zorlanmasının getirdiği olumsuz durum olarak yanıtlanabilir. Aşırı hız, ani fren ve direksiyonu sert bir şekilde kırmak gibi durumlar ön tekerleklere baskı yapar. Bunun sonucunda, araç önden kayarak yol dışına çıkar. 


Otomobillerde şanzıman ve motor ile birlikte ön kısımda yoğunlaşan bir ağırlık bulunur. Sürücünün, arabayı sürüş tarzı en önemli etkenler arasında yer alır. Understeer durumuna neden olan aktif ve pasif faktörler mevcuttur. Aktif etkenler; virajda gaza aşırı yüklenmek ve çok hızlı girmektir. Pasif durumlar arasında ise bozuk ve hatalı süspansiyon sistemi, araç şasesinde dengesizlik, aşınmış lastikler, yüksek ve alçak lastik basıncı ile arabanın aşırı ve dengesiz yük taşıması yer alır.

    


Önden Kayma Durumunda Neler Yapmalı? 


Understeer durumunda ani hareketlerden kaçınmalısınız. Ayağınızı gazdan yavaş bir şekilde çekerek aracı sakinleştirebilirsiniz. Direksiyonun dönmeye çalıştığı yerde kontrollü olarak tutulması ve ters yöne döndürülmemesi gerekir. Sağ ve sola dönerken direksiyon açısı geniş ise ters yöne çevirerek azaltabilirsiniz. 


Direksiyonu düz bir şekilde konumlandırmak, tekerlekleri aracın hareket ettiği yön ile aynı hizaya getirir. Bu durum, lastiklerin yolu kavramasını kolaylaştırır. Her türlü panik ve ani hareketin olumsuz sonuçlar doğurabileceğini düşünüp dikkatli olabilirsiniz.


Önden Kayma (Understeer) Nasıl Önlenir? 


Aracın, understeer'ı atlatmak için geniş bir alana ihtiyacı vardır. Önden kayma durumunu yaşamamak için bazı sürüş kurallarına dikkat etmeniz gerekir. Bunu yaşamamak ya da ihtimalini azaltmak adına özellikle virajlara hızlı girmemelisiniz. Viraja dönmeden önce hızınızı azaltıp aynı anda birden fazla hareketten kaçınabilirsiniz. 


Lastiklerin yol tutuşunu, direksiyonu döndürürken gazı yavaş bir şekilde verebilirsiniz. Viraja yavaş girip hızlı çıkarak dik bir dönüş elde edebilirsiniz. Bu kuralı uygularken gazı yumuşak bir şekilde vermeniz gerekir. Yağmur, kar ve buzlu yollarda düşük hızlarda seyahat etmeniz gerekir. Understeer durumunun sürücü kaynaklı olabileceği gibi zorlu hava koşullarında yaşanabileceğini unutmamanızda fayda var. Bu kuralları göz önünde bulundurarak kaza riskini en aza indirebilir ve aracınızı toparlayabilirsiniz.