Rölanti, motorun çalışmaya devam ettiği ancak aracın hareketsiz olduğu bir durumdur. Motorun bu şekilde çalışması, bazı sistemlerin çalışmasını gerektirir ve bu nedenle yakıt tüketimi devam eder. Rölanti durumunda, aracın hareket etmesini sağlayan güç aktarım organı olan debriyajın doğru kullanımı önemlidir. Viteste olmayan motor aktarma organlarına dönüş hareketinin iletilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, motor çalışmasına rağmen araç hareketsiz kalacaktır. Her motor tipi ve markası için rölanti devri farklılık gösterebilir, ancak genellikle 500-1000 devir arasındadır. Bu nedenle, sürücüler aracın rölanti durumunda olduğunda dikkatli olmalı ve motorun gereksiz yere yakıt tüketmesini önlemek için aracı gereksiz yere uzun süre rölantide çalıştırmamalıdır.
Rölanti, içten yanmalı motorlu araçlarda motorun çalıştığı ancak aracın hareketsiz durumda olduğu bir durumdur. Bu durumda, aracın güç aktarma organları debriyaj, şanzıman ve tekerler hareketsiz konumda kalır. Motor, çalışmaya devam ederek tüm sistemleri besler ve hazırda bekler.
Rölanti durumu, aracın trafik ışıklarında veya trafikte beklerken veya park halindeyken motoru çalıştırarak sıcak ve soğuk havalarda motoru korumak için kullanılır. Ancak rölanti durumunda motor hala yakıt tüketir ve bu nedenle gereksiz yere yakıt harcamak anlamına gelir.
Rölanti motoru, otomobil motorlarında rölanti hızını kontrol etmek için kullanılan bir parçadır. Rölanti valfi olarak da bilinen bu parça, motorun minimum hızda çalışmasını sağlamak için hava akışını kontrol eder. Rölanti motoru, bir elektromanyetik selenoid valf veya motorlu bir valf şeklinde olabilir.
Rölanti motoru, birçok modern araçta elektronik kontrol ünitesi (ECU) tarafından yönetilir. ECU, rölanti motorunun açılma ve kapanma zamanlamasını kontrol eder. Ancak bazı eski araçlarda, rölanti motoru manuel olarak ayarlanabilir veya bir vakum hortumu kullanılarak da kontrol edilebilir.
Rölanti motoru, araç rölantideyken motorun çalışma istikrarını korumak için gereklidir. Motorun rölanti devri, aracın durumuna ve ortam sıcaklığına bağlı olarak değişebilir. Rölanti motoru, bu devir değişikliklerini algılar ve hava akışını ayarlayarak motorun istikrarlı bir şekilde çalışmasını sağlar. Bununla birlikte motor soğukken rölanti devrini yükselterek motorun ısınmasını hızlandırma görevi üstlenir.
Rölanti motoru arızası, aracın rölanti hızını kontrol edememesine veya motorun düzensiz çalışmasına neden olabilir. Bu durumda araçta çeşitli arıza belirtileri ortaya çıkabilir. Rölanti motoru arızasının belirtileri genel olarak şunlardır:
● Aracın rölanti hızı düzensiz olabilir. Motor çalışırken araç titreme yapabilir veya devir saati dalgalı bir şekilde hareket edebilir.
● Aracın rölanti hızı normalden daha düşük olabilir. Bu durumda motor isteksizce çalışabilir veya tamamen durabilir.
● Rölanti hızı normalden daha yüksek olabilir. Aracın hareket halindeyken fren pedalına basınca veya boşa alındığında motorun hızı yükselir.
● Rölanti motoru arızası, aracın performansını etkileyebilir. Araçta güç kaybı, yavaş hızlanma veya zayıf ivme olabilir.
● Aracın yakıt tüketimi artabilir. Bu durum araçtaki rölanti hızı değişikliklerinden kaynaklanabilir.
● Rölanti motoru arızası, araçtaki motor arıza lambasının yanmasıyla da kendini belli edebilir. Söz konusu lamba aracın motor sisteminde bir arıza olduğunu gösterir.
Rölanti dalgalanması, aracın motorunun boşta çalışırken devir saatinin dalgalanmasıdır. Bu dalgalanmalar genellikle rölanti kontrol sistemi veya bir bileşeninde bulunan arızadan kaynaklanır. Bu bileşenlerin arızalanması sonucu araçta rölanti dalgalanması meydana gelebilir. Ayrıca yakıt sistemindeki problemler, emme manifoldu sızıntıları veya hava filtresi kirliliği gibi diğer mekanik sorunlar da rölanti dalgalanmasına neden olabilir.
Rölanti ayarı, aracın motoru boşta çalışırken devir saatinin belirli bir hızda sabit kalmasını sağlamak için yapılan bir işlemdir. Söz konusu ayar, aracın motorunun boşta iken sağlıklı bir şekilde çalışmasını, düzgün bir gaz tepkisi vermesini ve yakıt tüketimini optimize etmesini sağlar. Ayar esnasında, aracın hava akışı, yakıt akışı ve elektronik bileşenler gibi birçok faktörün düzenlemesi gerçekleştirilir.
Rölanti ayarı, aracın rölanti kontrol sistemi tarafından yapılır ve genellikle özel bir ekipman gerektirir. Ancak birkaç adımı takip ederek kendi başınıza temel bir rölanti ayarı yapabilirsiniz. Bunun için takip etmeniz gereken adımlar şunlardır:
● Motoru ısınana kadar çalıştırın. Motor ısındığında, rölanti ayarı daha doğru bir şekilde yapılabilir.
● Araç boşta ve el freni çekiliyken, rölanti devir saatini kontrol edin. Aracın rölanti devri, aracın kullanım kılavuzunda belirtilen aralıkta olmalıdır.
● Rölanti ayarı yapmak için aracın hava akışı ve yakıt akışını kontrol eden sensörlerin konumunu bulun. Bu sensörler genellikle aracın motorunun üst kısmında bulunurlar.
● Sensörlerin konumunu bulduktan sonra, sensörlerin bağlantı noktalarını gevşetin ve sensörleri yavaşça hareket ettirerek rölanti devrini istenen seviyeye ayarlayın. Sensörleri tekrar sıkın ve rölanti devrini kontrol edin.
● Rölanti devri halen istenilen seviyede değilse, sensörleri yeniden ayarlamak için adımları tekrarlayın.
Eğer yaptığınız bu işlemler yeterli olmadıysa aracın rölanti kontrol sistemi veya bileşenlerinde ciddi bir arıza olabilir. Bu durum profesyonel bir bakım merkezi tarafından incelenmesi gereklidir.