Araba Radyatörü Nedir? 10 Adımda Nasıl Temizlenir?

12.02.2023
Paylaş:

Modern soğutma sistemi, 1920'lerde üretilen Ford Model T araçlardaki soğutma sistemlerine oldukça benzer. Yeni modellerde çok daha güvenilir ve verimli hale getirilmiştir, ancak temel soğutma sistemi, hala motorda sirküle edilen sıvı soğutma sıvısından ve ardından arabanın ızgarasından geçen hava akımıyla soğutulmak üzere radyatörden oluşur.




Günümüzün araç soğutma sistemi, dış hava sıcaklığı 45 santigrat derece veya sıfırın altında 10 derece de olsa motoru sabit bir sıcaklıkta tutmalıdır. Motor sıcaklığı çok düşükse yakıt tüketimi azalır ve emisyonlar artar. Sıcaklık uzun süre yüksek seviyede kalırsa motor hasar görür. Bu nedenle radyatörün her zaman etkili bir şekilde çalışması için temizlenmesi oldukça önemlidir. Gelin radyatörün işlevlerine ve pratik temizlik yönergelerine birlikte göz atalım.


Araba Radyatörü Nedir?

Araba radyatörü, soğutma sisteminin bir parçası olup hava kanalına yerleştirilen ve içinden soğutucu sıvının çok sayıda küçük kanaldan geçtiği bir birimdir. İlk üretilen araçlarda, radyatöre genellikle bakır alaşımları takılıyken şimdi ise modern otomobillerde yalnızca plastik muhafaza ve alüminyum soğutucu kombinasyonları görülür. Yakıt yakma işlemi çok fazla ısı açığa çıkarır. Radyatör motorun aşırı ısınmasını, dolayısıyla hasar görmesini önler.


Araba Radyatörü Ne İşe Yarar?

Araba radyatörü bir ısı eşanjörüdür. Radyatörün görevi, soğutucu akışkanın yüksek sıcaklığını havaya aktarmaktır. Daha sonra motora tekrar soğutulmuş soğutma suyu verilir ve aşırı ısınması önlenir. Soğutma sıvısı, motor soğutma kanallarından esnek hortumlar aracılığıyla radyatörün üstüne ya da aşağı akar. Her iki çeşit radyatörün soğutucu boruları arasında kanatçıklar vardır. Hem soğutma sıvısı tüpleri hem de kanatçıklar soğutmadan sorumludur. Radyatör, çok hızlı bir şekilde ısınıp soğuyabilmesi için alüminyumdan yapılır. Araç hareket halindeyken rüzgâr kanatların arasından geçer. Soğutucudan gelen ısı daha soğuk havaya aktarılır. Bu sayede soğutma sıvısı kısa sürede soğuyabilir.


Araba Radyatörü 10 Adımda Nasıl Temizlenir?

Araba radyatörü temizleme dikkat gerektiren bir işlemdir. Radyatörün bakımı için soğutma sıvısını düzenli olarak kontrol etmek önemlidir. Soğutma sıvısı yoksa motor hızla aşırı ısınabilir. Bu da motora zarar verebilir. Yeni model arabaların kapalı bir genleşme tankı vardır. Soğutma sıvısı seviyesi minimum ve maksimum işaretler arasında olmalıdır. Seviye minimumun altındaysa soğutma sıvısını tamamlamanız gerekir. Oto radyatör ayrıca böcek ve toz nedeniyle tıkanabilir. Bu durumda, sürüş rüzgârı artık sıvıyı soğutamaz. Motor soğuduktan sonra radyatörü dikkatlice temizleyebilirsiniz. Pratik radyatör temizliği için izlemeniz gereken 10 adım ise şöyledir:


1. Havadar ve aydınlık bir alan seçin: Kimyasal kullanımı nedeniyle zarar görmemeniz için hem aydınlık hem de hava sirkülasyonu olan bir yer oldukça önemlidir.


2. Motor bölmesini temizleyin: Araba radyatörünü temizlemeye başlamadan önce tüm motor bölmesini iyice temizlemeniz önemlidir.


3. Bağlantıları ve ön ızgarayı kontrol edin: Araba radyatörünü temizlemeden önce radyatöre giren ve çıkan, genleşme deposuna ve motora giden manşonları kontrol edin. Sızıntı olmadığını ve tüm kelepçelerin sıkı olup olmadığını gözden geçirin. Radyatörün önünü yumuşak bir fırça ile temizleyin, kir ve böceklerden arındırın.


4. Radyatörü ve sıvıyı boşaltın: Radyatörü ve soğutma sisteminin geri kalanını boşaltmak için öncelikle arabanın alt kısmına erişin. Bu kısımda antifrizin açılmasını ve boşaltılmasını sağlayan bir tür tıpa veya anahtar bulunur. Yanlış tıpayı çıkarırsanız devre tamamen boşalmaz.


5. Sıvıya dikkat edin: Soğutma sıvısı oldukça zehirlidir ve biyolojik değildir. Bu nedenle, hayvanlarla veya çocuklarla temas etmeden bir geri dönüşüm merkezine saklanması ve atılması için bir kap yerleştirilmesi tavsiye edilir.


6. Radyatörü temizleyin: Radyatör tamamen boşaldığında, genleşme deposuna veya radyatör açıklığına bir hortum yerleştirin ve suyun sıçramadan tam basınçta akmasını sağlayın. Suyun dışarı akması için tıpa, anahtar veya alt kovan açık olmalıdır. Tamamen berraklaştığını görene kadar bol su uygulayın.


7. Kimyasallar kullanın: Suyun kirli kaldığını fark ederseniz önceki işlemi tekrarlayın. Temizleme suyuna özel kimyasallar ekleyebilirsiniz. Bu kimyasal maddeler kireci çözmede oldukça etkilidir.


8. Damıtılmış su ile doldurun: Temizliğin etkili olması için bir sonraki adım, devreyi damıtılmış suyla doldurmak, kapatmak ve tekrar ısıtmak için motoru çalıştırmaktır. İkincil devrenin de açılması için ısıtmayı maksimum sıcaklıkta ve fanı minimumda açmayı da unutmayın.


9. Yeni antifiriz ekleyin: Radyatör kapağını, anahtarı veya hortumu kapatın ve soğutma sıvısını azar azar doldurun.


10. Antifirizin havasını alın: Antifirizi genleşme deposuna dökmeyi bitirdiğinizde içeride hava kalma ihtimali yüksektir. Normalde doldurma kapağını açmanız ve termostatı açmak için motorun ısınmasına izin vermeniz gerekir. Böylece sıvıyı hareket ettiren motor genleşme deposundan havayı dışarı atacak ve sıvıyı belirlenen seviyeye gelene kadar dökmeye devam edebilirsiniz.


Radyatör araç için oldukça önemli bir bileşendir. Motorun ömrünü ve etkinliğini büyük ölçüde etkiler. Bu nedenle ikinci el araç alımlarında dikkat etmeniz gerekenlerden biri arabaların radyatörleridir.