Akü şarjı ve/veya takviye kablosu, motorlu taşıtlarda bulundurulması gereken temel unsurlardandır. Akü boşalması nedeniyle aracın yolda kalmaması için akünün nasıl şarj edileceği ve akü takviye kablosunun nasıl kullanılacağı bilinmelidir. Akü şarj işlemi yapılırken kullanılan yöntem ne olursa olsun, işlemler esnasında güvenliğin sağlanması ve işlemin doğru yapılması daha büyük hasarların oluşmaması adına önemlidir. Akü takviye kablosunun uygun şekilde bağlanması, akü şarj işleminin sorunsuz tamamlanması için en önemli aşamalardan biridir.
Akünün şarj edilmesi aracın işleyişi sırasında şarj dinamosu tarafından gerçekleştirilir. Ancak belirli koşullar altında akünün ek şarj gereksinimini olabilir. Mesela aracın uzun süre hareketsiz kalması ve/veya soğuk iklim gibi faktörler akünün performansını azaltabilir ve ek şarj ihtiyacına neden olabilir. Akü şarj etme yöntemleri iki tanedir: haricî şarj cihazı kullanımı ve araçtan araca akü şarj etme.
Akünün özel olarak tasarlanmış bir haricî şarj cihazı ile şarj edilmesi mümkündür. Şarj süreci akünün pozitif ve negatif kutuplarına şarj cihazının bağlanmasıyla başlar. Sonraki adımlarda haricî şarj cihazının kullanım yönergeleri dikkatle takip edilerek akü şarj edilebilir. Araçtan araca akü şarj etme işlemi için bir takviye kablosuna ve aküsü dolu bir araca ihtiyaç vardır.
Araçtan araca akü şarj etme işlemi için aküsü dolu bir araca ihtiyaç duyulur. Haricî şarj cihazı olmayan durumlarda, aküsü boş olan aracın aküsü, aküsü dolu olan bir araç yardımı ile şarj edilebilir. Bu işlemi sorunsuz gerçekleştirmek için belirli adımların takip edilmesi gerekir.
● Her iki araç, akü şarj kablosunun her iki aracın aküsüne de rahat bir şekilde takılabileceği mesafede güvenli bir şekilde konumlandırılmalıdır.
● Güvenlik için iki aracın da motorunu kapatılır ve anahtarları kontaktan çıkarılmalıdır.
● Akü takviye kablosunun kırmızı uçları akülerin artı (+) kutuplarına bağlanır. Kablonun siyah uçlarından birisi dolu akünün eksi(-) kutbuna bağlanırken diğer siyah ucun boş aküsü olan aracın topraklı olan boyasız metal bir parçasına bağlanması gerekir.
● Kablonun araçlardaki radyatör gibi sıcak parçalara değmemesine dikkat edilmesi gerekmektedir. Start – stop özellikli araçlarda kablo bağlama şekli farklıdır. Kırmızı uçlar artı (+) kutuplara bağlanırken eksi (-) kutba bağlanacak siyah kablo uçları araçların metal aksamlarına bağlanmalıdır.
● Kablo bağlantısı yapıldıktan sonra önce dolu akülü araç çalıştırılır, sonrasında da boş aküsü olan çalıştırılarak yaklaşık 5 dakikalık sürede akünün dolması beklenir. Otomobil ile boş motosiklet aküsü doldurulacağı zaman bekleme süresi daha kısa olmalıdır.
● Şarj etme işlemi tamamlandığında akü takviye kablosu önce boş aküsü olan araçtan sonra da dolu aküsü olan araçtan çıkarılmalıdır.
Akü takviye kablosu, araçların aküsü boşaldığı zaman başka bir aracın aküsünden enerji alarak aracı çalıştırmak için kullanılan özel tasarlanmış kablodur. Takviye kabloları akü doldurma işlemi esnasında iki araç arasında güvenli bir elektrik akımı transferi sağlamak üzere üretilmiştir. Kabloda kırmızı uçlar artı (+), siyah uçlar ise eksi (-) kutba bağlanır. Bu renk ayrımı kullanıcıların kutupları doğru bir şekilde ayırt etmelerini ve güvenli bir bağlantı sağlamalarını kolaylaştırır. Akü takviye kablosunun tüm araçlarda bulundurulması, olası bir sorun yaşanması hâlinde aracın yolda kalmaması adına gereklidir.
Kaliteli ve uygun kesit alanına sahip bir takviye kablosunun kullanılması, akım transferi sırasında oluşabilecek aşırı ısınma gibi olası riskleri minimize eder ve araçların elektrik sistemlerinde zarar oluşma olasılığını azaltır. Bu nedenle, takviye kablosu seçimi ve kullanımı sırasında dikkatli olmak, hem araç güvenliği hem de kullanıcı güvenliği açısından büyük önem taşır.
Akü takviye kablosu araç akülerinin güvenli bir şekilde şarj edilmesi için kritik öneme sahiptir. Kablo bağlanmadan önce araçlar kapatılır. İlk aşamada kırmızı uçlar akülerdeki artı (+) kutba bağlanır. Siyah uçlardan birisi dolu aküde bulunan eksi (-) kutba bağlanır. Diğer siyah uç ise boş akülü araçta topraklı metal aksama bağlanır. Start – stop özellikli araçlarda ise siyah kablo her iki aracın metal aksamına takılır.
Akünün şarj olmamasının ardında farklı nedenler bulunabilir. Nedeni ne olursa olsun akünün şarj etmemesi, sürüş güvenliğini doğrudan etkiler.
Akü;
● Şarj dinamosu arızaları,
● Akünün ömrünün bitmesi,
● Elektrik sistemi arızaları,
● Bağlantı noktalarında oksidasyon meydana gelmesi gibi durumlarda şarj olmayabilir.
Şarj dinamosu, alternatör araçların elektrik sistemine güç sağlayan kritik bir bileşendir. Bu bileşenin arızalanması durumunda akü uygun şekilde şarj olamayabilir.
Akünün ömrü 3 ile 5 yıl arasında değişiklik gösterir ve bu sürenin sonunda değiştirilmesi gerekir.
Elektrik sistemindeki bir arıza da akünün şarj olmamasına neden olabilir. Zamana bağlı olarak meydana gelen oksidasyon, elektriğin aküye doğru bir şekilde iletilmesini engelleyerek şarj olmamasına neden olabilir.
Yukarıda bahsedilen sorunların tespit edilmesi ve çözüme kavuşturulması için aracın ve/veya akünün alanında uzman kişiler tarafından kontrol edilmesi gerekir. Bu tür bir sorun yaşandığında deneyimli kişiler tarafından gerekli işlemlerin yapılması gerekir.
Akü aracın ilk hareketini sağlamaktan çok daha fazlasını yapar. Araçların farları, radyosu, kliması ve diğer elektrikli bileşenleri akü sayesinde çalışır. Aküde meydana gelen bir sorun tüm bu bileşenlerin zarar görmesine neden olabilir.